Każdy kto kiedykolwiek wykonywał zdjęcia fotograficzne, również własnym smartfonem, doskonale wie, jak bardzo przedstawiony kadr zyskuje, gdy zdjęcia plenerowe podbite są słońcem. Ale w polskim klimacie mamy ok. 66 dni naprawdę słonecznych, czyli 1600 godzin rocznie. A to oznacza, że każdy fotografujący musi przejść choćby podstawowe szkolenie jak robić zdjęcia w pochmurne dni. 

Jak robić zdjęcia w pochmurne dni? 

 Każdy fotografujący lubi fotografować urodę przyrody, jednak najczęściej  jej piękno pokazuje się jako tło do postaci. W jeszcze bliższym planie umieszcza się portrety, na tle wyjątkowym miejsc czy zjawisk przyrody. Jednak wykonanie portretu w plenerze warto opanować zarówno w słoneczny jak i pochmurny dzień. Gra światła i cienia potrafi przynieść niesamowite efekty, trudne do uzyskania w sposób świadomy, za pomocą technik fotografii. 

Aby nauczyć się jak robić zdjęcia w pochmurne dni najpierw warto znaleźć pozytywne efekty podnoszące ich urodę. Przede wszystkim rozporoszone światło, łamane cieniem nie tworzy wyraźnych kontrastów świetlnych, które powodują, że na zdjęciu funkcjonują dwie odrębne strefy: światła i cienia. Realizując zdjęcie portretowe w słoneczny dzień zwykle poszukuje się cienia, ograniczając sobie tak naprawdę możliwości wyboru tła. 

Pochmurny dzień może spowodować jednak, że zdjęcie będzie zbyt ciemne. Dlatego w celu lepszego doświetlenia można skorzystać z blendy lub lampy błyskowej. W takich dniach, pomimo pochmurnego nieba, bardzo często sprawdzą się także modyfikatory światła i lampy, które rozproszą miękko światło. 

Plener w pochmurny dzień 

 W pochmurny dzień szczególnie urokliwie wychodzą zdjęcia plenerów. Miękkie światło rozpraszające granicę pomiędzy światłem i cieniem sprawia, że widoczne są wszystkie szczegóły kadru, zdjęcie zachowuje głębię i perspektywę. Tergo rodzaju światło wprowadza wartość dodaną – nastrój zdjęcia, który emanuje z obrazu. Zróżnicowane oświetlenie podążające za chmurami tworzy oryginalne, zmieniające się szybko obrazy. 

Jak robić zdjęcia w pochmurny dzień? Z pewnością za pomocą statywu, który stabilizuje obraz widoczny w obiektywie i pozwala na swobodne operowanie aparatem. To dobra okazja, by eksperymentować z zasobami bieli i koloru, można ćwiczyć technikę hdr lub włączyć bracketing. Przy dużych kontrastach pleneru warto pokusić się o całkowite wyłączenie koloru i skupić się na fotografii czarno-białej albo skorzystać z niebieskiej godziny. Najważniejsze w fotografowaniu jest eksperymentowanie, zarówno z przyrządami jak i zasadami.